Zand op je boterham........ - Reisverslag uit Xerém, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu Zand op je boterham........ - Reisverslag uit Xerém, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu

Zand op je boterham........

Door: NienenCasadoCaminho

Blijf op de hoogte en volg Janine

05 Augustus 2010 | Brazilië, Xerém

Zand op je boterham, zand in je haar. Bah wat voelt dat raar. Zand in je oren van achter en van voren, zand, zand, ZAND!!!

Dag luitjes
Hier ben ik weer. Na een heerlijke strandvakantie in Cabo Frio is het echte leven weer begonnen. Alhoewel echte leven, het werken hier voelt nog steeds niet als werken. Dus voor mij een combinatie van genieten van het leven in Brasil.
De vakantie was heerlijk. We hadden super weer, veel water en natuurlijk heel veel zand. Maar wat hebben de kinderen genoten. Elke dag opstaan wanneer ze wilden en daarna naar het strand. `s Avonds was er altijd een markt waar ze hun gespaarde geld gretig uitgaven. Aan prularia, drinken en eten..... En dan daarna naar bed wanneer ze wilden, wat een feest! Ik kan me nog goed mijn handbalkampen herinneren waar we ´s nachts de leiding en andere kinderen besmeerden met tandpasta, ook in Brazilie vinden de kids dit heel leuk om te doen. En aangezien ik nu bij de leiding hoorde, moest ook onze kamer er aan geloven. Al schrok ik wakker op het moment dat ik de adem van een van de tienermeiden in mijn gezicht voelde, dus veel is er niet gebeurd. Maar lol wat ze hadden.......
Vorige week dinsdag zijn we teruggekomen en na een dagje relaxen in Casa do Caminho ben ik donderdag weer aan de slag gegaan. Het is een erg afwisselende week geweest. Met bezoekjes aan de tandarts, oogarts, pediater. En werken in de tuin (uien en mais gepland), helpen in de keuken, poetsen en melk halen.
Het is op dit moment erg rustig met vrijwilligers, want tijdens de vakantie zijn 6 vrijwilligers naar huis gegaan (hun tijd zat er op). En op dit moment hebben er 3 vakantie. Dus dan blijft er niet veel over. Maar het is heerlijk en ook met de kids. Doordat we nu met een kleine groep vrijwilligers zijn trekken de kinderen ook sneller naar je toe, omdat ze natuurlijk niet veel keuze hebben. Maar toch is dit erg leuke n geeft dit leuke en speciale momenten. Afgelopen week hadden we 2 jarigen en was er beide dagen een grote, heerlijke taart. Er werd gezongen en er waren kadootjes. Wij, de vrijwilligers, hadden dinsdag een verrassing voor ze. Na de theaterles is er normaal altijd avondeten. Dan komen ze altijd de keuken ingerend om te kijken wat ze te eten krijgen. Maar deze week was er geen eten. Er werd gezegd dat ze een vest een moesten trekken en zaklantaarns mee moesten nemen. Daarna zijn we naar de barzinho op het pracinha gegaan. (de kleine bar op het pleintje) Daar hadden we geregeld dat eigenaresse X-tudo´s en frietjes zou maken en wij hadden guarana meegenomen om te drinken. Een X-tudo dat is echt alles hier en ook erg lekker. Het is een hamburger, maar dan met een gebakken ei, spek, kaas, ham en calabrese (worst). Wat heeft iedereen gesmuld....... Inclusief de vrijwilligers, want tja elke dag aroz en feijao (rijst en bonen), je went er wel aan, maar als je dan een dag iets anders te eten krijgt dan smaakt dat erg goed.
Ik ben nu in Xerem en daar blijf ik vandaag ook slapen. Morgenvroeg om 05.30 uur zit ik in de bus naar Madureira. Daar ga ik werken bij de Banco Rio de Alimentation. Dit is een organisatie die alle donaties verzameld van grote supermarkten en deze sorteerd en weer verdeeld over verschillende ONG´s (waaronder Casa do Caminho. Ik moet meehelpen sorteren van groenten en fruit. Dit is heerlijk relax werken en goed voor mijn portugees, omdat ik de hele morgen met alleen maar portugezen aan het werken ben. En dan is het alweer weekend. Wat ik ga doen???? Ik weet het nog niet. Misschien naar Rio, maar waarschijnlijk gewoon lekker in de Casa. De weekenden hier zijn heerlijk ontspannen.........

Abraço e ate logo,
Janine

ps: ik stuur wat foto´s mee van de vakantie, het huis en mijn auto (de Fusca)

  • 05 Augustus 2010 - 18:53

    Mariëlla:

    Hee Janine,

    Wat fijn om te horen dat het je zo bevalt in Brazilië! Volgens mij heb je het echt naar je zin. De foto's zijn ook echt geweldig!
    Geniet ze daar!

    Liefs, Mariëlla.

    P.S. Ik stuur je snel een mail om echt weer eens bij te kletsen, uh mailen.

  • 05 Augustus 2010 - 21:35

    Milenka:

    Hey Nieneke,
    Heerlijk om weer van je te horen en helemaal om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Hier is alles ok, nog een weekje en dan heb ik eindelijk ook vakantie. Ik ben er echt aan toe, we zitten weer midden in de verbouwing en dus sjtup, sjtup en nog ins sjtup... BBQ van de afdeling was toppie, ik had je nog een berichtje gestuurd(heb je die trouwens gekregen??), ze draaiden pappachico!! (snik snik..) Volgende feest is ook alweer in de planning en zoals je al hebt gehoord neem ik de organistie dit jaar van je over. Maar dan moet je het volgend jaar wel weer zelf komen doen hoor! Miss you, geniet van al je avonturen daar!
    Leefs va ut Milenk

  • 06 Augustus 2010 - 06:25

    Marchy:

    Heeeee!!! Wat een supermooi strand echt hele leuke foto's! Je bent echt aan het genieten!! En die auto echt helemaal geweldig!! Geniet ervan!!!
    XXXX

  • 06 Augustus 2010 - 09:03

    Tant José:

    Daag Janine,

    Je laatste verslag net met veel plezier gelezen. Ik ben me hier eigenlijk aan het afvragen of je nog wel zin hebt om naar ons kikkerlandje terug te komen? Je verhalen worden steeds enthousiaster en ik merk dat je het geweldig naar je zin hebt. Prachtig toch! Blijf genieten, ik geniet hier in Meerssen met je mee!

    Hartelijke groet en eine dikke knuffel van mich!

  • 06 Augustus 2010 - 09:25

    Sjtom:

    Die Fusca is ech wel chaaf... Een beetje de seniele oudoom van Herbie. Als ik binnenkort mijn rijbewijs heb, ga ik lekker scheuren in onze Fusca; inderdaad, een vaalroze Corsa met wisselende bandenspanning ;-)

    Toedels!

  • 06 Augustus 2010 - 10:15

    Tonny:

    Ha Nieneke, je verhaal klinkt zo goed en je ziet er zo relaxed uit dat ik me nu toch begin af te vragen of je nog wel terug komt! Eindelijk de Fusca gezien! dat jullie daar nog mee rond durven te rijden. Levensgevaarlijk! meer zo´n loopwagen. Hopelijk doen de remmen het goed. Nien poen van mam en tot bels.

  • 06 Augustus 2010 - 10:58

    Lizette:

    hey nien,
    fein um te leze tot t diech good geit daorzoe mer hat eigelik ouch neet aanders verwach. heij ouch alles prima, de mennekes greuje good. vennach miene ierste nachdeens dus weer hielemaol back to real life ach jeh bijnao vekansie. now tot laters dikke poen

    lieske

  • 06 Augustus 2010 - 18:08

    Cindypindy:

    Lieve Nien,
    wat heerlijk om eindelijk weer iets van je te horen! Ons belletje is alweer zo lang geleden :(
    Wat heb je een coole auto!! En ik zie op de foto dat je echt aan het genieten bent! Super!
    Hier gat ook alles super, werken is alweer heel normaal geworden. Nele kan alweer een nieuw kunstje en is sinds afgelopen weekend kampioen 6 meter alleen lopen! Ze zingt ook "lalalala", erg cool om te horen.
    Ik ga proberen om dit weekend weer een filmpje naar je toe te sturen!

    Dikke poen en I miss joe!! XXX

  • 08 Augustus 2010 - 07:41

    Jan:

    wat een mooie auto!

  • 08 Augustus 2010 - 13:31

    Anny En Jan:

    Geweldig dat je zo genoten hebt van de vakantie en voornamelijk van de kinderen.En dan je Fusca, een "droomauto". Ik hoop toch dat dat ding een beetje veilig is. Leuke foto's. Fijn dat wij zo met je kunnen mee genieten. Kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Een dikke knuffel.

  • 09 Augustus 2010 - 06:47

    Nicole:

    Ha Willem, of me moeten we je voortaan Wilma van de Flinstones noemen??

    YABADABADOOOOO !!

  • 09 Augustus 2010 - 08:15

    Mam Aka Man:

    Jiehaaaaaaa dat is pas een auto:p nou ik ben druk met de voorbereidingen bezig voor onze trip:) dus hou je mailbox in de gaten kheb wat ideeën... See ya Amiga

  • 10 Augustus 2010 - 06:57

    Masha:

    Hallo Janine,

    Wat leuk en heerlijk om te lezen dat je zo veel plezier hebt en dus ook geniet! En dat het werken niet als werken aanvoelt....ik vraag me ook af of je nog wel terug naar Nederland wilt komen....
    Die auto!!!! Inderdaad niet echt veilig...ik moest meteen aan de Flinstonesmobiel denken!!!

    Ook grappig om te zien dat je het geboortekaartje van Vince hebt ontvangen en hebt opgehangen op je familie en vriendenmuur. Ik stuur je nog wat foto's door!

    Groetjes,
    Masha

  • 12 Augustus 2010 - 07:26

    Ellen:

    Man, wat klinkt dat heerlijk allemaal. Leuk dat je ook echt de kans krijgt om helemaal in het ritme van het land mee te gaan, dat is de echte ervaring die je op vakantie een beetje mist.
    Hou ons op de hoogte, de zon gaat hier wat harder schijnen van je berichtjes!

    Liefs
    Ellen

  • 13 Augustus 2010 - 15:49

    Evi:

    Hee!
    Heerlijk zo´n vakantie!
    en wat leuk voor de kinderen dat ze ook op vakantie kunnen.
    Ik ben een weekje naar Renesse geweest, maar daar was het net iets minder warm dan in Brazilië denk ik haha.
    Geniet nog maar even dan doen wij dat hiet ook =D

    xx

  • 15 Augustus 2010 - 15:17

    Arno En Netty:

    Hoi Janine
    Leuk weer van je Braziliaans avondtuur
    gelezen te hebben.
    Het is fantasties wat je
    daar allmaal doet petje af.Ik zou het je niet
    nadoen.Ook de foto,s
    allemaal heel mooi we
    zien je alleen maar
    stralen geweldig toch.
    En dan het geweldig
    vervoermiddel de mijne
    ziet er een beetje
    mooier uit hij is pas
    weer door de keuring
    gekomen 21 jaar oud
    dus rijen maar.
    Nou Janine het is vandaag
    zondagmiddag een vreselijke regendag we
    denken dat het daar bij
    jou beter weer is.
    Janine we wensen je het
    aller beste en wachten
    op je volgend reisverslag.

    Dikke poen
    Netty en Arno



  • 17 Augustus 2010 - 19:19

    Judith:

    Hey Janine, wat ik nog vergeten was; heb je al post uit het buitenland ontvangen? Watch your mailbox!

  • 18 Augustus 2010 - 20:50

    Maria En Henk:

    Lieve janine, hier eindelijk een berichtje van je peettante uit Ulestraten ! Ik vind het fijn dat je het zo erg naar je zin hebt en de foto`s zijn prachtig.Je hebt er nu ongeveer de helft opzitten, het gaat snel he ? Hier is alles goed, wij (Tiny, Leon, Henk en ik)gaan zondag eens kijken bij je vader bij Kerosine pop, gezellig !Nou Janine, geniet er nog van, wij volgen je vanuit Ulestraten en denken vaak aan je, liefs van Henk en Maria.xxx

  • 24 Augustus 2010 - 16:36

    Marthe:

    Hee Janine!
    Bedankt voor je leuke berichtje! Ik heb zeker genoten van de reis afgelopen weekend en ben nu klaar voor de laatste dagen op school. Daarna is het helaas alweer afgelopenen ga ik weer terug naar (een koud) Nederland.
    Leuk om te lezen dat het jou zo goed bevalt in Brazilië! Nog heel erg veel plezier!
    Groetjes

  • 31 Augustus 2010 - 16:34

    Yvonne:

    Heeeeej Janine, stoere bak heb je daar zeg !!!Ik zou hobbels vermijden, volgens mij lig je zo op grond ! Leuke foto`s, groet Yvonne.

  • 06 September 2010 - 23:13

    March:

    Wanneer komt weer een leuk verhaaltje meid?? We hebben al een tijd niets meer kunnen lezen :)!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janine

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 54839

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 21 Maart 2011

De uitdaging!!!

Landen bezocht: