Zaalig nuujoar veur allemoal!!!!! - Reisverslag uit Xerém, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu Zaalig nuujoar veur allemoal!!!!! - Reisverslag uit Xerém, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu

Zaalig nuujoar veur allemoal!!!!!

Door: NienenCasadoCaminho

Blijf op de hoogte en volg Janine

04 Januari 2011 | Brazilië, Xerém

Un zaalig nuujoar.
De kop vol hoar.
De mond vol teng.
De waffel in de heng.
De beursj vol cent.
En nog neet content.

Normaal gesproken spreek ik deze zinnetjes bij het begin van het nieuwe jaar vele malen uit, maar dit jaar eigenlijk maar één keer. En dan nog niet eens uitspreken, maar ik schrijf ze voor iedereen in Nederland die mij volgt via deze site. Gelukkig nieuwjaar voor iedereen en op naar een geweldig 2011!!!
Ik heb doorgehouden op het welbekende strand van Copacabana en het was een feest. Met zon, regen, heel veel vuurwerk, bier, caipirinha’s, muziek, veel zand, veel gelachen, niet gehuild, bijna iedereen van Casa do Caminho samen en het werd ook laat. Of ik kan beter zeggen vroeg in de morgen, om half 9 zag ik een bank in het cultureel centrum en ben ik neergeploft, heerlijk!!!! En ik heb genoten........ Ook in Brazilië is dus het nieuwe jaar begonnen en ik heb er zin in!!!! 2011, laat maar komen......
Mijn tijd bij Casa do Caminho komt langzaam ten einde. Ik heb hier een te gekke tijd gehad. Ik ben nog elke dag superblij dat ik de beslissing heb genomen om hier te gaan werken voor een aantal maanden. Ik heb veel geleerd, over mezelf, van anderen, een nieuwe taal, het leven in een totaal ander land als Nederland. En ook al heb ik de laatste tijd weer erg veel zin om de vlucht terug naar Nederland te maken, ik ga nog even flink genieten van Casa do Caminho en Brazilië en ik weet nu al dat ik terug in Nederland zeker heimwee ga krijgen naar alles wat met Casa do Caminho te maken heeft. De kinderen, de vrijwilligers en medewerkers van Casa do Caminho en het leven op deze prachtige plek!!!!
De komende twee weken vertoef ik nog in Casa do Caminho om daarna aan mijn lange vakantie te beginnen. Ook hier heb ik zin in!!!
Maar eerst de afgelopen tijd, het is weer omgevlogen. Met in Nederland de vele sneeuw die gevallen is, heerst hier nog steeds het tropische klimaat. De momenten met zon en hitte, worden afgewisseld met flinke stortbuien. Maar ik heb de korte broek niet hoeven te ruilen voor een lange broek en ook de slippertjes worden nog elke dag gedragen en zijn alweer bijna aan vervanging toe. Door de vele regen is het vaak een gevecht tegen de modder op de weg richting Xerém. En als de zon schijnt is het overdag bijna niet te doen om de route Casa do Caminho - Xerém of andersom te maken. Maar we slepen ons er doorheen en nog steeds meestal met een lach op het gezicht. Door de stortbuien hebben we de laatste tijd ook vaak te maken met kortere, maar ook met lange periodes zonder elektriciteit, telefoon en water. Zodra de elektriciteit na een paar uur of paar dagen weer terugkeert, wordt dit met veel gejuich verwelkomd, door de kinderen, maar uiteraard ook door de vrijwilligers. Want die koude douche is toch erg fijn na een fietstochtje door de hitte of de regen.
Het is op dit moment erg rustig in de Casa. De kinderen hebben lange vakantie die tot eind januari duurt. En dit betekend elk jaar dat diegene die naar ouders of familie kunnen, ook daadwerkelijk een bepaalde tijd bij hun familie doorbrengen. De rechter beslist welk kind en hoe lang naar familie gaat.
Ook hebben we definitief afscheid genomen van Saulo, Lucas en Fabilaine. Zij gaan weer terug bij hun moeder wonen. Ana-Gleice die zal na de vakantie nog terugkomen, maar als alle papieren voor haar in orde zijn dan zal ook zij weer thuis gaan wonen.
En het is eigenlijk wel heel vreemd zo zonder kids in het huis. Wel hebben we nu de pubers die niet naar familie kunnen hier rondhangen, maar toch is dat heel anders dan de kinderen. Ik mis ze......... En een aantal zal ik pas weer zien als ik samen met Eslina Casa do Caminho ga bezoeken in februari. Dus ik heb eigenlijk al een klein beetje afscheid genomen van bepaalde belangrijke onderdelen van “mijn Casa”.
Doordat er nu bijna geen kinderen/pubers zijn, heb ik ook niet meer zo heel veel werk. In elk geval niet mijn werk, maar hier is altijd voldoende werk te doen, maar goed. Er zijn nog een aantal doktersbezoeken die ik wil regelen voordat ik wegga. En ik ben bezig om de manual voor de medisch coördinator up-to-daten. En de laatste week moet ik Iveth inwerken voor het medische gedeelte en Sara voor het gedeelte van de boodschappen, de donaties en de Fusca. Als ik dit allemaal gedaan heb, kan ik Casa do Caminho met een gerust en voldaan gevoel verlaten. Om daarna nog 2 keer terug te keren als bezoekster, samen met Eslina en daarna met pap, mam en Arno.

De komende maanden zal Casa do Caminho een verandering ondergaan. Doordat er op dit moment nog maar 5 kinderen wonen en in de andere huizen 8 pubermeiden en 8 puberjongens willen ze meer naar een gemeenschap overgaan. Er zullen in de komende maanden een aantal stellen komen wonen en minder vrijwilligers. Er zal gewerkt gaan worden als een gemeenschap, iedereen moet meewerken met alle taken. En dus minder specifieke taken, zoals voorheen. Dit zal ik niet meer meemaken, maar ik ben wel benieuwd hoe dit over een tijd er uit zal gaan zien. Maar de vrijwilligers die nog een tijd blijven zullen me zeker op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Ik schrijf dit op zondag 2 januari, het is nu half 6 hier en ik ga nog even genieten van de zondagavond.
Ik zal jullie waarschijnlijk nog wel een keer op de hoogte houden van mijn vakantieverhalen. En eind maart zal ik Nederland verwelkomen en hopelijk Nederland mij ook. Maar zoals ik al eerder schreef eerst nog flink genieten van Casa do Caminho en Brazilië!!!!!

Groet Janine

  • 04 Januari 2011 - 16:01

    Nele:

    Hey nienie,
    mama heeft al met jouw gebeld in het nieuwe jaar (in ieder geval in Nederland was het al 2011, jij moest nog 2 uurtjes wachten! Maar ik wilde nog ff zeggen dat ik me er superdesuper op verheug om jou te komen ophalen in maart van het vliegveld!
    Dan zik ig: "Aallooo" en we oefenen nog op Janine!!

    Dikke poen oet Welte

  • 04 Januari 2011 - 16:37

    Dees:

    Nienie!!

    Ich verheug mich drop dich weer te zeen! Motte ff met cin unne datum prikke um Celle te komme bezichtigen ;-) Geneet dea tied nog doa! En haupelik tot sjnel! poen dees

  • 04 Januari 2011 - 18:47

    Mariëlla:

    Hoi Janine,

    Heel veel geluk voor 2011!
    Leuk om weer een verslag van je te lezen en alvast een supervakantie toegewenst.
    Als je terug bent kunnen we een etentje hier op het terras plannen en kan al je verhalen live aanhoren, ik ben benieuwd.

    Liefs, Mariëlla.

  • 04 Januari 2011 - 19:15

    Rick:

    Hey Janien, diech aoch un zoalig neujjaor en de beste weense! Good um te heure datste 't dao zoe leuk höbs. Geneet daovaan! Daan zien veer us weer, euver un tiedsje.

    Greetz, Rick

  • 04 Januari 2011 - 20:30

    Hannie Bijen:

    Ontzettend leuk om je enthousiaste verhalen te lezen. Was ik nog maar jong! En als trotse moeder geniet ik helemaal als je zo positief over casa praat.
    Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen straks als je weer hier bent en je ons kunt helpen bij de voorbereiding op onze reis.
    Geniet en ervaar en leer!

    Hannie

  • 05 Januari 2011 - 09:46

    Fleur:

    Hey Janine,

    Zaalig nuujoar.
    Zeen de waffele van Tante Lies al kloar? Zunt ze geluk? Geef mich dan un sjtuk!
    Helaas bakt die oud tante van os gein waffele mie. Die woare toch zoe lekker! Geneet er nog van, veurdat ze ut wits zitste wir hie!

    GR Fleur

  • 05 Januari 2011 - 17:14

    Noonk Hub Oet Bung:

    Janine, auch veur dich en dien kinger doa ein jel good en gezoond 2011.
    Tot ziens

  • 05 Januari 2011 - 17:17

    Milenka:

    Hey Janine!
    Voor jou ook de allerbeste wensen, en dat we je maar snel, heelhuids terugzien! Miss You,
    Milenka

  • 05 Januari 2011 - 17:59

    Evi:

    Hee Janine
    Gelukkig nieuwjaar!
    Geniet nog maar even lekker van de kinderen, het weer en het land voordat je terug komt!
    Echt leuk om je zo blij te horen praten over je reis. Ik ben echt aan het twijfelen of ik ook ga reizen of dat ik gewoon ga beginnen met studeren...
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!

    xxx

  • 05 Januari 2011 - 20:04

    Tant José:

    Leef Janine,

    Alle goods veur 2011!
    Geneet nog even volop van dien verblief in het werme Brasilie en ein fijn vakantie met mam pap en peetnoonk Arno!

    Poen van tant José

  • 06 Januari 2011 - 08:59

    Anny En Jan:

    Janine,

    Alle, alle goeds voor 2011 en geniet nog heel veel van de tijd in Brazilië. Geweldig weer je verslag te lezen. Het doet goed te horen dat je een fantastische tijd hebt gehad en heel veel ervaring hebt opgedaan. Het "wereldkind' van ons!! waar wij allen trots op zijn.
    Een dikke knuffel en geniet ook samen met pap, mam en Arno.


  • 06 Januari 2011 - 13:55

    Felix Willems:

    Dag Janine,

    Ik heb je verslag weer even mogen lezen. Bedankt voor je goede wensen en natuurlijk van deze zijde ook een gelukkig nieuwjaar toegewenst waarin je, met je geweldige ervaringen, nieuwe plannen kunt maken voor het vervolg van je leven op Nederlandse bodem?
    Wat ik zeker weet is dat het een tijd gaat duren voordat je in Nederland weer goed geaard bent. Mooi dat je de kans krijgt om met Pap en Mam een stuk van je ervaringen te delen. Fijn ook dat je na zo'n lange fysieke scheiding hun volledige aandacht weer even mag opeisen. Het zal de terugkeer in ieder geval een stuk gemakkelijker maken. Ik wens je nog veel warmte en liefde voor de komende tijd en natuurlijk ook voor de toekomst. We horen nog wel wat van jou.

    Lieve groetjes
    Ome Felix

  • 06 Januari 2011 - 20:18

    Judith:

    Hoi Janine! Wat zie je er fantastisch goed uit. Het is te zien dat je gelukkig bent. :-)

  • 07 Januari 2011 - 13:51

    Patricia:

    Hey Janine,

    Och u gelukkig en gezond nujjoar. U joar geit tog sjnel, en veur se wits bis se wear in os sjoen Limburg.
    Geneet vaan dieng rondreis.
    Ich hub dich altied gevolgd en vol bewondering dieng verhoale geleze.

    Groetjes Patricia

  • 10 Januari 2011 - 12:20

    Marchy:

    Janine ik wil je alvast een topvakantie wensen!!! Geniet ervan!!

  • 13 Januari 2011 - 18:32

    Ans En Leon:

    Hallo Janine,
    Dieg dinks mesjiens ,iech höb Ans en Leon toch ut adres vaan miene site gegeve, mèh iech huur noets get vaan die luij………….
    Iech kin diech vertèlle tot veer al d’n tied totste dao bis, dien verhaole met väöl plezeer höbbe geléze!
    En oach veer doen us patsj aof, veur datgeen watste allemaol höbs mètgemaak en oach wat veur good werrek watste dao höbs gedoon !
    Veer winse diech e gelökkig en gezónd 2011 en este weer in us kikkerland trök bis, zien veer nuijsjierig nao dien “live” verhaole !
    Tot in miert…………of denao….

    Ans en Leon

  • 13 Januari 2011 - 20:06

    Ans En Leon:

    Hallo Janine,
    Nadat ik je een berichtje had gestuurd, kwamen we tot de ontdekking dat je vlak in de buurt zit ,van het door overstromingen getroffen gebied. We hopen dat alles goed met je gaat en hopen snel iets van je te horen. Sterkte !
    Ans en Leon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janine

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 54828

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 21 Maart 2011

De uitdaging!!!

Landen bezocht: