De eerste week in Casa do Caminho - Reisverslag uit Xerém, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu De eerste week in Casa do Caminho - Reisverslag uit Xerém, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu

De eerste week in Casa do Caminho

Door: NienenCasadoCaminho

Blijf op de hoogte en volg Janine

23 Juni 2010 | Brazilië, Xerém

Hallo lieve mensen,

Ik heb afgelopen zaterdag het onderstaande verslag geschreven. Aangezien ik op dit moment echt de computer moet opzoeken om iets achter het net te doen. En ik het goed naar mijn zin heb voor de rest. Brang ik maar heel en ook echt heel weinig tijd door achter internet. en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat helemaal niet erg vind, want dat is alleen maar een teken dat ik me hier goed voel!!!
Maar dat betekend trouwens niet dat ik Geverik, Limburg en de rest van Nederland vergeten ben. Nee, hoor en vandaar ook dit bericht. Veel leesplezier en ik zal jullie snel verder vertellen over mijn avonturen en dan misschien wel met foto´s.

Het is nu zaterdagavond en ik heb mijn eerste week in Casa do Caminho er alweer bijna opzitten. En ik kan maar een ding zeggen het is hier geweldig!!! Wat een omgeving en wat een geluk dat ik hier de komende maanden mag verblijven. Nu moet ik toegeven dat ik wel het geluk heb om te beginnen met alleen maar zon, zon en zon. Want anders was het gevoel wellicht iets anders geweest.
Maandag tot en met woensdag heb ik niet heel veel gedaan. Meegelopen met de educadores (opvoeders) en gekeken hoe het allemaal een beetje reilt en zeilt hier in het tehuis. Woensdagmorgen mocht ik melk gaan halen. Om 7 uur liep Janine met een lege bus voor de melk over het onverharde pad. De zon scheen, de mist hing tussen de bergen en ik hoorde af en toe een vogeltje vrolijk fluiten. Wat wil een mens nog meer…… inderdaad verse melk. En daar ging ik voor zorgen. Na 15 minuten te hebben gelopen kwam ik bij een koeienstal aan, waar twee mannen de koeien aan het melken waren. Na 20 minuten kreeg ik een 10 liter vers gemolken melk en kon ik de weg weer terug naar huis maken. Het lijkt wel alsof ik in een sprookje beland ben, haha. Zolang de zon blijft schijnen zal ik met een glimlach door het leven gaan, denk ik.
Donderdag en vrijdag ben ik met Joana op pad gegaan, zij is op dit moment nog de medische coördinator en ik zal haar taken overnemen vanaf volgende week. Donderdag en vrijdag zijn we met de fiets naar Xerem gegaan. Er zijn twee wegen die naar Xerem leiden en andersom. De ene route is de korte route (8km), deze weg is erg heftig met stijgen en dalen en de weg is over het algemeen ook moeilijker te berijden dan de lange route. Omdat er veel stukken inzitten met kuilen enzo. MAAR, wat heeft deze route mooie uitzichten!!! Dan is er ook nog de lange route (12km), deze weg is iets makkelijker met de fiets te doen en heeft tevens ook mooie uitzichten. Van Casa naar Xerem duurt deze rit met de fiets een 50 minuten en andersom 1 uur en 10 minuten. En ik zal waarschijnlijk de komende maanden de lange route het vaakst gaan beklimmen.
Joana heeft me de postinho (eerste hulp), de maternidade (de vrouwenkliniek) laten zien en we zijn vrijdag met een van de tienermeiden naar de orthodontist geweest. En ik moet zeggen dat het er allemaal erg netjes uitziet, dat had ik niet gedacht. Bij de postinho hebben we een afspraak gemaakt en we hebben daarvoor een 45 minuten in de rij moeten staan. Welkom in Brazilie en heb geduld! Dat was ook een van de vragen die Joana mij stelde, of ik iemand was met veel geduld. Want dat zal ik hier erg nodig hebben, maar ik denk dat ik wel redelijk veel geduld heb, dussss.
Oh ja, ik ben trouwens erg blij dat ik de komende maanden mijn fiets (die ik deze week ga kopen, hopelijk krijg ik eentje met mandje voorop) veel zal gaan gebruiken, want zoals ik al eerder schreef smaakt me het eten hier erg goed. En ook in het kindertehuis is er aan eten geen gebrek. En ja het is inderdaad bijna elke dag rijst met bonen, maar er is altijd wel een verrassing. Zo hadden we vanmiddag sla, bietjes en frieten erbij. En vanavond ook weer twee verschillende groenten en vlees. Ja en ook dit klopt, ze eten hier twee keer per dag warm. En ik kan zo vaak opscheppen als ik wil. Dus ik zal wel veel moeten fietsen, wil ik echt niet als een tonnetje terugkomen naar Nederland.
En dan heb ik nog niet gezegd dat er om 4 uur lanchinho is (het ordinaire Nederlandse 4-uurtje), waarbij er ook vaak een stuk cake wordt geserveerd. (chocoladecake, allerlei soorten fruitcake) En dan heb ik ook weer geluk dat er altijd iets bewaard wordt. Dus ik wordt voorzien van alles en jullie hoeven me geen eten op te sturen.
De koude douches die ik elke morgen of avond heb, bevallen prima. Het is zelfs zo dat ik ze af en toe erg lekker vind. Ik heb mijn benen geschoren onder de koude douche. Weliswaar de ene dag het ene been en de andere dag het andere been, maar ik heb het gedaan.
Ook merk ik Dat mijn Portugees maar vooruit blijft gaan en dat vind ik erg prettig. Ik heb zelfs al complimenten ontvangen, omdat ik binnen zo een korte tijd zoveel verstond en al aardig mee kon praten. Altijd fijn om te horen en dan maar zo verder gaan. Ik praat nu natuurlijk ook nog meer Portugees de hele dag dan dat ik in Rio deed en dat is alleen maar goed. Er lopen hier genoeg voorbeelden rond die binnen 3 maanden bijna vloeiend Portugees praten. Nu ik nog…….
Morgen gaan we met de tienermeiden naar Rio om in Copacabana naar de voetbalwedstrijd van Brazilie te kijken. En waarschijnlijk eerst nog lekker aan het strand. Daar heb ik zin in en het is ook goed om de meiden beter te leren kennen.
Ik ga zo nog wat lezen en mijn kop thee opdrinken en dan lekker mijn bed in.

Ate vista,
Janine

  • 23 Juni 2010 - 20:20

    Evi:

    Hee Janine!
    Wat een geweldig avontuur ben je aan het beleven!
    Echt een mooi verhaal.
    Het lijkt me prachtig daar en super om in zo´n weeshuis te mogen werken.
    Bij die koude douche moest ik spontaan weer even denken aan de koude douches van op kamp, maar die waren toch iets minder lekker =P
    ik ben benieuwd naar je volgende verhaal en je foto's!

    xxx

  • 23 Juni 2010 - 20:40

    Noonk Hub Oet Bung:

    Hoi Janine,

    Ik volg jouw verslag op de voet. Geweldig waar jij mee bezig bent. Goed voor de medemens en goed voor jezelf.
    Ben trots op je.

  • 24 Juni 2010 - 05:52

    Fleur:

    Hey Chienien!

    Klinkt goed allemaal.
    Geniet er van!

    GR Fleur

  • 24 Juni 2010 - 08:21

    Sjtom:

    Vul aan:

    Thor Heyerdahl, Columbus, James Cook, Charles Darwin, Willem Barentsz, Sint Brandaan, Hernan Cortes, Edmund Hillary,Ferdinand Magelhaen, Abel Tasman, Henry Hudson & ...?

    Inderdation, Janine Willems!

    (Of overdrijf ook ik nu?)

  • 24 Juni 2010 - 08:54

    Cindy:

    Helleuw nienepien,
    ik ben nu ook hel hard aan hetw erk en heb eventjes tijd om jouw grote avontuur te lezen... Super de super!!Je bent een echte ontdekkingsreizigster die helemaal is aan het genieten van haar leventje in Brasil!!
    Erg leuk om eindelijk wat van je te horen en tot snel, hoop ik!!
    Dikke poenen van ons uit Hollanda

  • 24 Juni 2010 - 17:12

    Anny En Jan:

    Janine, geweldig! Je begint je lekker op je gemak te voelen. Wat is dat leuk voor je. Geniet elke dag opnieuw. Wij bewonderen je.
    Een dikke knuffel en tot het volgende verslag.


  • 24 Juni 2010 - 18:05

    Tant José:


    Dag Janine,
    Je laatste verslag net gelezen. Wat fijn dat het je zo goed bevalt! En wat een avontuurlijke verhalen. Kom je nog wel terug???
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Ik wens je alle goeds en ben groetjs op mijn ondernemende nischeke!
    Liefs, tant José

  • 25 Juni 2010 - 07:12

    Judith:

    Hey Janine, wat n sprookje! Relax chica en je voelt je thuis. Groetjes uit het AZM en bedankt voor je kaartje.
    Knuffel.

  • 28 Juni 2010 - 13:52

    Jacques:

    Hi Janine,

    Ik lees elke keer met veel plezier je reisverslag: wat zou ik graag met je ruilen!

    Geniet ervan!

  • 01 Juli 2010 - 02:39

    Roger Vd Goef:

    Leuk te horen dat je je goed vermaakt daaro.. maar niet te hard juichen morgen; je bent daar met 200 miljoen brazilianen enorm in de minderheid..

  • 01 Juli 2010 - 16:39

    Nico Verwer:


    Nou zeg....niet te positief allemaal..wordt een beetje jaloers. Super dat je geniet. De herinnering blijft!

    Ik hoop dat je vrijdag een super feestje daar hebt als Nederland wint!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janine

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 54844

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 21 Maart 2011

De uitdaging!!!

Landen bezocht: