Praten, praten en nog eens praten........ - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu Praten, praten en nog eens praten........ - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu

Praten, praten en nog eens praten........

Door: NienenCasadoCaminho

Blijf op de hoogte en volg Janine

31 Mei 2010 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ola amigos!

Het is alweer twee weken geleden dat ik jullie op de hoogte heb gesteld van mijn ontwikkelingen hier, dus ik vind het tijd voor een vervolg van Nien in Brazilie.
Vandaag is het voor de eerste keer bewolkt en af en toe een beetje regen, maar nog steeds 21 graden. Echt weer om thuis te blijven, lange broek, trui aan en mijn havaianas natuurlijk. Twee weken geleden ben ik begonnen met Portugees niveau C, dit was toch al meteen een verschil met de weken ervoor, maar ja is ook logisch als je een niveau hoger zit. Er moet een taal geleerd worden en dat kan alleen als je vooruit blijft gaan en niet als je stil blijft staan, of zelfs achteruit gaat. Dus vanaf dag 1 is het flink aanpoten. Dat is af en toe erg moeilijk, maar ook erg goed voor mij. Ik merk telkens dat het weer iets beter gaat met gesprekken te begrijpen en zelf praten. De woorden komen makkelijker uit mijn mond en het lijkt dat mijn hoofd ook iedere keer iets gestructureerder is, waardoor ik de woorden en alles makkelijker kan vinden. Ook heb ik de afgelopen twee weken veel vaker het contact gezocht met portugees sprekende mensen, waardoor ik goed heb kunnen oefenen. Telefoongesprekjes, bezoekjes en fresco-ballen op het strand met mijn nieuwe vriend (van 68 jaar!!!!), maar het ging allemaal om de oefening en het eigen maken van de taal.
Buiten portugees praten heb ik ook nog andere dingen gedaan hoor.
Ik heb voornamelijk veel gegeten en de eerste vetrollen beginnen zichtbaar te worden, maar ik wil niet als een tonnetje naar Nederland terugkomen, dus ik ben vanaf vorige week begonnen met elke dag een half uur tot een uur een stuk te wandelen. dit is erg leuk, want zo leer ik de straten en wijken ook beter kennen, dan dat ik overal met de metro heen cross. En ik vind zelf dat dat lopen ook wel beter bij me past, dan lui in de metro te stappen. Terwijl dat ook erg fijn blijft. En ook wandelingen langs en over het strand blijven favoriet, zeker als de zon lekker schijnt een zeewindje erbij, heerlijk!!!
Voor de rest ben ik een avond naar een optreden geweest in een theater in Copacabana. Het was een mix van jazz en klassiek en het was erg mooi. Ik blijf toch wel favoriet voor de echte jazz, maar voor een keer was het erg leuk. Daarna lekker gewandeld langs het strand van Copacabana, mede door mijn drie bodyguards die ik naast me had lopen is er niets gebeurd. Daarna nog pizza en pilsjes gedronken en de avond was compleet en erg gezellig, met Iara, Giselle, Davi (vriend van Giselle) en ikke.
De zaterdag heb ik een lunch verzorgd. Ik vond dit erg leuk om te doen, maar het liet me ook wel erg aan Nederland denken aan alle lieve mensen die ik om me heen heb, dus dat was ook even moeilijk. Maar gelukkig hub ich de mam, die ich altied moog bellen!!!! Mijn lunch was aardappelpuree met gehaktballetjes in tomatensaus en boontjes en viel erg goed in de smaak. Tenminste iedereen ging voor een 2e ronde..... Als toetje had ik chocoladepudding. Iets echt Nederlands bedenken is nog niet zo makkelijk, want veel produkten die bij ons heel normaal zijn, die moeten hier geimporteerd worden en zijn dus erg duur. Zoals witlof, champignons...... Maar mijn creatie was goed gelukt en ik was een beetje trots op mezelf erna.
In Ipanema heb ik de zondag doorgebracht. Eerst naar de wekelijkse hippiemarkt, die groot en erg leuk is. Met allerlei kunstenaars die hun collecties showen en natuurlijk verkocht mogen worden. Daarna lekker aan het strand gelegen en ook nog een wandeling gemaakt langs het strand, heerlijk. Op zondag is een helft van de weg afgesloten voor motorverkeer, dus dan mogen de wandelaars en fietsers er gebruik van maken. En dit wordt in grote getalen gedaan, de mensen rennen, flaneren, fietsen, skaten. En op strand zijn ze bezig met beach-volley, beach-soccer, fresco-ball, zonnen......
Afgelopen week was mijn hoofddoel om zoveel mogelijk portugees te praten, zoals ik al eerder zei. Dinsdag mijn eerste portugese telefoongesprek gehad met de oma van Iara. Ik verstond haar en zij verstond mij, dat geeft toch wel een kick als dan blijkt dat ook dat lukt. Daarna naar het strand gegaan om een boek te lezen, maar na een kwartier kwam een vriendelijk mannetje vragen of ik met hem wilde fresco-ballen. Eerst zei ik nee, maar daarna dacht ik waarom niet. Dus toen heb ik met de lange broek aan gefresco-balt en gezellig gekletst. En nieuwe vrienden gemaakt. Als het deze week een dag erg lekker is, ga ik weer richting strand, maar dan wel met bikini en wie weet is die vriendelijke meneer er weer.
Woensdag ben ik na de les bij de oma van Iara, dona Marianne, op bezoek geweest. Dat was gezellig, we hebben gepraat en de moeder van Iara kwam ook nog langs en toen hebben we met ons drietjes tosti gegeten.
's Avonds was het mijn beurt om de hut te poetsen, vegen en dweilen op zijn Braziliaans, je moet het gewoon eens een keer in je leven hebben gedaan. Ook heb ik nog maar eens een poging gedaan om mijn kleren in de wasmachine te wassen, zonder dat de keuken onder water liep, maar ik ben bang dat die 4 dweilen en om de 5 minuten soppen toch echt wel erbij horen en dat dat in de komende 2 weken niet zal veranderen.
Maar de was is gedaan en mijn kleren ruiken weer fris en fruitig!!!
Donderdagavond hebben we met ons vieren weer een heel gezellige avond gehad. Eerst pizza eten, waar het normaal is als je een familiepizza besteld je er een 2 literfles frisdrank erbij krijgt. En die gaat dan ook makkelijk op. Favorieten over het algemeen zijn Cola en Guarana. En in de supermarkten valt ook op dat deze twee in grote getalen te verkrijgen zijn en dat het liefst zo groot mogelijk formaat. Literflessen zijn hier bijvoorbeeld niet te krijgen, uitgezonderd van Tonic. Maar 2, 2,5 en 3 liter des te meer. Nadat de pizza op was en de fles cola natuurlijk ook. zijn we op pad gegaan voor nog een pilsje te drinken en we belandden in een gezellig kroegje (niet zoals in Nederland, echt op zijn Braziliaans) waar een bandje aan het spelen was, blues!!! Het was gezellig met cerveja, cachaca, batatas fritas en batatas linguica.
Zaterdag was festa do Sao Joao. Daar ben ik met de ouders van Iara naar toe gegaan. Muziek, eten, drinken, allerlei lekkers en heel veel mensen met goede zin in een mooi, groot park (Quinta de Boa Vista) en dan ook nog eens lekker weer. Ik heb genoten. Met een typisch Braziliaanse cachorro quente (hotdog), die wat mij betreft veel lekkerder is dan onze hotdog. De mensen die graag willen weten hoe een cachorro quente smaakt, die moeten maar op bezoek komen. Na dit feest op naar het volgende feest, want Iara had met haar cursusgenootjes afsluiting van het jaar bij iemand thuis. En ik mocht ook komen. Wederom erg gezellig in een super mooi huis. We hebben gepraat, gegeten, gedronken, film gekeken en muziek gemaakt. Rond half 1 lag ik moe maar met een goed gevoel in bed, want ik had een heerlijke dag gehad.
Zondag met Iara richting Maracana (voetbalstadion). Dit stadion heeft heel veel historie en is mega groot, er kunnen 190.000 mensen in. We zijn in de kleedkamers geweest, op de tribunes en langs het veld gestaan. Maar om het echte gevoel te krijgen moet je natuurlijk een echte wedstrijd meemaken en wie weet gaat dat de komende maanden nog wel een keer gebeuren. Iedereen kan hier aan kaarten krijgen, dus je hoeft geen clubkaart of iets te hebben, zoals in Nederland. Iedereen maakt evenveel kans. Daarna was er de welbekende lunch in huize Iarendt, die wederom goed in de smaak viel. De broer van Iara was er deze dag ook bij en na het eten zijn we nog in Parque Lage geweest en Largo do Boticario. Parque Lage is een mooie tuin, midden in de stad met bomen en heel veel groen. En Largo do Boticario is een klein pleintje met een aantal hele mooie, oude, koloniale huizen. 's Avonds hebben Iara en ik Alice in Wonderland gekeken (engels gesproken, portugees ondertiteld). Dit was het einde van weer een lekker weekend. Ik ben weer klaar voor een nieuwe week met heel veel portugees!!!!!
En de laatste twee weken voordat ik richting Casa do Caminho vertrek. Ik begin ook steeds meer zin te krijgen om daar te beginnen, niet ik vind het ook wel erg spannend. Maar ik denk dat ik er aan toe ben om weer iets nieuws te gaan doen. Oke de portugese lessen heb ik meer dan nodig gehad, maar 7 weken lang bijna elke dag naar de les is op een gegeven moment ook wel mooi geweest. Dus ik ga me langzaam opmaken voor een volgend hoofdstuk van mijn avontuur in Brazilie, het hoofddoel!!!
Tot snel, Janine

  • 01 Juni 2010 - 07:02

    Sjtien:

    Klinkt als heerlijk ontspannen en steeds maar weer afwachten wat er gaat gebeuren...wat wil je nog meer? Behalve dan die knappe braziliaanse man ;-)

  • 01 Juni 2010 - 07:39

    Cindy:

    Weer zo'n super leuk verslag!! Klinkt allemaal erg gezellig en geweldig!!
    Hoop dat die 'vent' van je wel niet de hele tijd zo koud aanvoelt zoals die uitziet op de foto???
    Dikke kus uit Welten!!

  • 01 Juni 2010 - 08:37

    Dees:

    Sjat,

    ich kin allein mer zigge! Ich bin trots op dich!

  • 01 Juni 2010 - 09:04

    Masha:

    Hallo Janine,

    Het klinkt allemaal fantastisch en leest zo makkelijk weg!
    Heel leuk om te horen dat het je allemaal zo goed bevalt!!!
    Veel plezier met je volgende 'avontuur(tje')'....wat dat ook mogen zijn.
    X
    Masha

  • 01 Juni 2010 - 09:21

    Michel Welie:

    Hi Nien,
    Bedankt voor je leuke verslag erg levendig en sjiek om te lezen. Veel eten, lekker weer, veel nieuwe mensen en een nieuwe taal, wat wil je nog meer. TOPPIE
    tot het volgende intermezzo, ben benieuwd :-)

  • 01 Juni 2010 - 10:06

    Anny En Jan:

    Hoi Janine,

    Wij hebben genoten van je verslag. Mooie foto's. Brazilië komt weer helemaal terug bij ons. Het is ook een mooi land. Geweldig dat je geniet van alles en dat je je de taal zo eigen hebt gemaakt. Chapeau voor je doorzettingsvermogen. Zo is Janine! Wij zijn trots op je.
    Wij kijken uit naar je volgende verslag.
    Lieve groeten en een dikke knuffel.

  • 01 Juni 2010 - 10:43

    Nicole & Luc:

    Janine, het is de bedoeling dat je naast gebronsde mannen gaat zitten en niet BRONZEN mannen!

  • 01 Juni 2010 - 17:49

    Jolanda:

    Hee Janine!
    Het klinkt allemaal G-E-W-E-L-D-I-G. Dan te bedenken dat wij hier in kikkerland weer bezig zijn met de conditie op peil te krijgen tijdens de (spinning)lessen van Marlinde! Haha!
    Heel veel plezier en ben weer benieuwd naar je volgende avontuur!

    X Jolanda

  • 01 Juni 2010 - 18:56

    Horry:

    Weer een prachtig verhaal uit een spannend boek. Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk.
    Toi Toy Toj

  • 03 Juni 2010 - 06:13

    Judith.:

    Hoi Janine. Morgen feest van Jeroen (van Ankie), we zullen weer aan je denken...

  • 06 Juni 2010 - 15:19

    Netty En Arno:

    6-6-2010 Hoi janine
    We hebben je verslag gelezen prachtige
    foto,s wat we gelezen
    hebben. bevalt het je prima leuke mensen geweldig allemaal voor je we kijken uit naar je
    volgende verslag goed van jou.

    groetjes

  • 06 Juni 2010 - 18:03

    Rick:

    Hey Janien,

    Super cool datste die dinger allemaol mèt maaks!!

    Väöl plezeer!!!

    Greetz, Rick

  • 06 Juni 2010 - 20:55

    Milenka:

    Lieve Janine,
    Heerlijk om weer iets van je te horen. Het zijn iedere keer zo´n lange verslagen, dat ik er echt even de tijd voor moet nemen, als de kids op bed liggen, om het te gaan lezen en dan heb ik het gevoel weer even heel dicht bij je te zijn. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik supertrots op je ben!
    Succes met het eigen maken van de taal en nieuwe mannen ontmoeten, want 68 is toch echt te oud voor je! Tot schrijfs,
    dikke poen, Milenka

  • 07 Juni 2010 - 22:03

    Alex En Fam.:

    Hallo Janine,
    Wij hebben vanavond je reisverslagen gelezen en vinden het geweldig wat jij daar allemaal doet we blijven je nu zeker volgen en wensen je veel succes en vele groeten

  • 08 Juni 2010 - 12:00

    Sjtom:

    Ha Sjaninepien, Hei is auch alles goot. Ich hub lets Braziliaans proberen te koken, get mit aerdappel en gepeersj vleisj: Patato y fricadello. Ech lekker! ;-)

    Tot Skypes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janine

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 54850

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 21 Maart 2011

De uitdaging!!!

Landen bezocht: