Heerlijk weekend achter de rug!!! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu Heerlijk weekend achter de rug!!! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu

Heerlijk weekend achter de rug!!!

Door: NienenCasadoCaminho

Blijf op de hoogte en volg Janine

17 Mei 2010 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ola mensen

Hier ben ik weer. Het weekend ligt alweer achter ons, maar wat was het heerlijk. Afgelopen week heb ik mijn eerste gedeelte van de portugese lessen afgerond, niveau B. Donderdag hebben we met de klas en leraar een flinke wandeling door het centrum gemaakt en daarna zijn we met ons allen gaan lunchen in een van de welbekende kilo-restaurantjes. Dit was erg gezellig en we hebben de hele dag porugees gepraat, dus ook nog heel leerzaam. Vrijdag had ik de laatste les van niveau B en ook deze was gezellig, maar wederom erg leerzaam. Vrijdagavond lekker relaxen met het einde van een langlopende novelle (soap) hier, dus die moest gezien worden........ Nou het was een spektakel met trouwen, baby's die geboren werden, alles zat er in en alls kwam natuurlijk goed. En ze leefden nog lang en gelukkig!!!
Zaterdagmorgen zijn Iara en ik op weg gegaan naar Santa Teresa, een kunstenaarswijk in Rio die op een berg ligt, tussen al het groen. Daar was dit weekend een literair festival ter nagedachtenis aan dichter/schrijver Manoel de Barros. We zijn met de metro en de bondinho er naartoe gegaan. De bondinho is echt een belevenis, voor 0,60 reais kun je mee (nog geen €0,25)en als je aan de reling gaat hangen mag je gratis mee..... Het festival vond plaats in een ruine, die uitzicht boodt over een groot gedeelte van de stad. Het weer was heerlijk, er was muziek, lekker eten, leuke kraampjes dus wat willen we nog meer. We hebben een documentaire gezien over de schrijver, het portugees was voor mij af en toe erg moeilijk, maar ondanks dat heb ik er erg van genoten. Van de muziek en de mooie beelden. De terugweg hebben we te voet gedaan. En ik denk dat ik zeker nog een keer terug ga naar Santa Teresa, want het is een erg interessante plek. Onderweg snel een broodje gekocht, want ik was geveld door de befaamde hongerklop. Daarna zijn we bij de oma van Iara langsgegaan, waar het erg gezellig en lekker druk was. Zo druk dat ik mam bijna niet hoorde aan de telefoon, dus hadden we afgesproken om zondagmorgen gezellig te skypen. Wat een uitvinding is dit, echt geweldig. Geluid goed en je kunt ook nog gekke bekken naar elkaar trekken, ideaal. Op weg naar huis waren ze op Largo do Marchado met een groep capoeira aan het doen en daar hebben we een tijdje naar staan kijken. 's Avond heeft Iara lever gebakken met rijst en sla en hebben we nog tv gekeken en ik heb portugees geleerd. Zondagmorgen 8 uur zat ik klaar voor een skypegesprek met mam en pap. En blijkbaar zat mam in Geverik ook klaar, maar als je je niet aanmeldt ziet de ander ook niet dat je er bent, dus na een tijdje is het dan toch gelukt om lekker met elkaar te babbelen. Tegen half 12 zijn we naar de ouders van Iara geweest waar weer een heerlijke lunch werd geserveerd. De vader kookt op zondag altijd en tot nu toe is het elke keer heel lekker!!!! Om half 2 hebben de ouders Iara en mij bij het station afgezet en daar hebben we de bus naar Campo Grande genomen, waar de familie van Giselle woont. Deze busreis was een hobbelige ervaring, maar ik heb er van genoten. Er was een feest aan de gang waar Giselle moest dwarsfluiten en ik werd genoemd als speciale gast en Nederlandse vriendin van Giselle, erg leuk. Thuis bij Giselle hebben we een hele tijd met de vader van haar gepraat en gegeten en gedronken. 's Avonds had Giselle een ander optreden met de band in een bar/club. Dit was heel gezellig, maar zo'n dag vreet energie. De hele tijd portugees/engels en druk en nieuwe indrukken, dus het bed om half 2 was heerlijk en spijtig dat de wekker voor ons alweer om 6 uur afliep. Iara wilde perse met de trein om mij dat eens te laten meemaken, dus zijn we met de trein terug naar Rio gegaan.
Deze rit viel me reuze mee, want ik had veel erger verwacht, omdat de ouders van Giselle ons afraadden met de trein te gaan.
Deze week ga ik beginnen aan niveau-C portugees. Ik heb er zin in en ik zal jullie weer snel laten weten hoe het met me gaat.

Groetjes Nien

  • 17 Mei 2010 - 14:31

    Nischeke:

    hoi nien, wat ben je toch knap en wat ben ik toch blij met je. dat je dat zo allemaal doet. zoveel levensvreugde, prana en joy, HOI HOI!
    ik zou willen dat ik een boompje met geld had in de tuin van Caberg. dan boekte ik morgen een ticket en vloog ik linea recta door de aswolk naar je toe.
    helemaal te gek!
    ik blijf je lezen! toedeloetjes,
    jackie jackie pakkie

  • 17 Mei 2010 - 14:46

    Anny En Jan:

    Hoi Janine,

    Het doet goed te lezen dat je zo geniet van alles wat Brazilië te bieden heeft en dit is pas het begin. Fijn dat je zulke aardige mensen om je heen hebt. Maar dat is wederzijds, nietwaar.
    Wij blijven je volgen.
    Dikke knuffel.

  • 17 Mei 2010 - 18:30

    Milenka:

    Hay Janine,
    Super om te lezen dat het je allemaal zo goed bevalt! En wat een mooie foto´s! Geniet ervan, ik vind het erg leuk om te lezen wat je meemaakt en hoe het met je is.
    Hier is alles nog hetzelfde. Niks nieuws, saai he?
    Liefs Milenka

  • 17 Mei 2010 - 18:40

    Tant José:

    Ola Janine,

    Met veel plezier je laatste reisverslagen gelezen. enig wat je allemaal meemaakt. Geniet ervan! Ik blijf je belevenissen volgen en alvast een goede week en leer maar dapper portugees. Knap hoor,ik ben trots op mien nischeke!!!Liefs en tot volgende keer.T.José

  • 17 Mei 2010 - 20:06

    Sjtien:

    Zeg Sjekkie, mocht je die boom ooit in de tuin hebben staan dan kom ik ook een zaterdagochtend plukken. Misschien kunnen we dan wel samen vertrekken...

  • 17 Mei 2010 - 21:32

    Cindiepindie:

    Hey nienie,
    net geskypt, dat was errug gezellie!
    Dikke poen!!

  • 18 Mei 2010 - 06:22

    Reg:

    Goedemorgen Janine
    Heel leuk verhaal en mooie fotos.
    De foto uit Santa Teresa vind ik heel bijzonder vanwege het mooie truitje wat je aanhebt en doet me denken aan een van onze laatste gezamelijke uitstapjes in nederland.
    Veurdat ich met den dikke brommer vertrek skype ich dich nog.
    Reg oet Kireveg.

  • 18 Mei 2010 - 16:39

    Misses Boam:

    Hey Stien,

    Ich verkaup die zuitjes van de speciale boam wo stich ut euver hubs, ze seen 1000 euries per schtuk, koapuh?

  • 19 Mei 2010 - 17:12

    Judith:

    Hoi Janine, proficiat met je behaalde B-niveau! Succes met je "C"
    Morgen ga ik weer naar Spaans. 3 weken mei-vakantie gehad en dan doe je hier dus niks al die tijd...profiteer maar van al dat portugees gekwebbel dan slaag je zo voor je volgende niveau. De groeten vanuit Eijsden.

  • 19 Mei 2010 - 17:14

    Judith:

    P.S. Love your pics!

  • 20 Mei 2010 - 10:37

    Sjtom:

    Geniet neet teveul hé, blief er veur os namelik niks mje euver...

    PS Fascinerend, die foto's van onder genomen: een neusgat is dan niet meer zomaar een neusgat, maar een stelsel van fantatstisch complexe stalagtieten en stalagmieten... Fascinerend ;-)

  • 21 Mei 2010 - 15:40

    Wielder:

    hey,

    Wat bis se good bezig mit ut portegees,maar ja,doe mos wel went ederein portegees sprik.
    Ich leas dien verhoale eders kier en vin ut eg super.
    Nien, veul plezeer, en tot gauw.

    Poen oet wielder

  • 22 Mei 2010 - 09:43

    Thérèse:

    Hallo Janine je verslag gelezen geweldig wat je al allemaal ondernomenen hebt, en zo te lezen bevalt het je goed houden zo. Vanavond komt je MAM wordt vast gezellig, hier is alles oke.veel gr. van Thérèse en Huub.

  • 23 Mei 2010 - 14:47

    Evi:

    hee Janine!
    Wat een geweldige reis ben je aan het maken! Sjiek dat je zoveel onderneemt en veel nieuwe mensen leert kennen. Je zult vast en zeker goede vrienden hieraan overhouden =)
    Super dat je niveau B gehaald hebt! is het lastig om portugees te praten of ben je er al aan gewend?
    Mijn canadese vriendjes zijn vannacht vertrokken. over een uurtje zullen ze landen op schiphol. het was echt super gezellig. Best raar dat je in 2weken zo'n goede band kunt opbouwen.
    Het weer hier is nu erg lekker en ik hoop dat dat nog even zo blijft. Anders stuur je maar wat zon vanuit Brazilie;)

    xxEvi

  • 24 Mei 2010 - 07:53

    Frans Senden :

    hoi janine

    alles loopt naar je zin en verwachtingen in dit wereld deel Brazilie
    als je in de geleegen heid bent moet je zeker een bezoek brengen aan de watervallen dit is een wereld wonder. veel is er te vertellen over dit land maar het mooiste is het toch zelf te beleven met groet frans uit geverik

  • 25 Mei 2010 - 20:31

    Horry:

    He kanjer, ik ben onder de indruk van de wijze waarop je ons/mij met je levendige verhalen en foto's deelgenoot maakt van jouw uitdaging. In een woord "geweldig".
    Lieve groet van de bende van zes. Abençoada com poesia


  • 28 Mei 2010 - 07:30

    Esther P.:

    Hoi Janine,
    was nieuwschierig hoe het met je gaat. Ik heb je verslagen met veel plezier gelezen. Zo te lezen geniet je met volle teugen en hoef je geen honger te lijden. Ik vind het knap dat je deze uitdaging bent aangegaan als vrouw alleen! Ik wens je nog heel veel mooie ervaringen toe,
    en de groete van mich.

  • 28 Juni 2010 - 22:14

    Anne Marie :

    hoi janine geniet maar van het mooie leven in het ...mooie Braziel,,.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janine

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 54849

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 21 Maart 2011

De uitdaging!!!

Landen bezocht: