Eerste kennismaking met Casa do Caminho - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking met Casa do Caminho - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking met Casa do Caminho

Door: NienenCasadoCaminho

Blijf op de hoogte en volg Janine

10 Mei 2010 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ola luitjes,

Zoals beloofd zou ik na het weekend weer even verslag doen van mijn ontwikkelingen hier en mijn eerste ontmoeting met Casa do Caminho.
Afgelopen week is erg rustig geweest en heb ik mezelf de tijd genomen om te wennen en me aan te passen aan de omgeving. Donderdagmiddag met een mede-studente Kristina gaan lunchen in Ipanema. Dat was gezellig en lekker. Vrijdag na de les ben ik bij de oma van Iara langs gegaan. Ze is 84 en spreekt Portugees, Engels, Duits en Frans, dus redelijk internationaal aangelegd. Ze heeft haar arm gebroken en ik was vorige week zaterdag al bij haar langs geweest samen met Iara en toen hadden we afgesproken dat ik bij haar langs kan komen als ik dat leuk vind. Zo kan ik rustig portugees oefenen. Dit was erg gezellig!!!
Vrijdagavond was ik erg moe, dus ben ik vroeg mijn bed ingegaan. Ook omdat ik wist dat zaterdag een intensieve dag zou worden. Het leven hier vreet energie, ondanks dat ik geen spectaculaire dingen onderneem, maar de warmte en hoge vochtigheid ben je veel sneller moe dan in Nederland.
Zaterdag 07.15u ging de wekker. Tijdens mijn ontbijt belde mam nog even om me een fijne dag te wensen (leuk, leuk, leuk). Om kwart over 8 ben ik met de grote tas vol met spullen voor de kids richting metro gelopen en rond kwart voor 9 was ik bij de talenschool. Daar had ik nog even tijd om uit te zweten, want het was wederom heerlijk weer en erg warm. Al 28 graden om 9 uur 's morgens. Rond half 10 kwam de bus en zijn we op weg gegaan naar Xerem en van daaruit naar Casa do Caminho. In de bus hebben we portugees gepraat, omdat we met bijna allemaal studenten van de talenschool zaten, dus dat was erg leuk. Nadat we Hilaine in Xerem hadden opgepikt zijn we verder gereden naar Casa do Caminho en weg werd al vlug smaller, geen asfalt en heel erg mooi!!!! Tegen half 12 arriveerden we bij Casa do Caminho, verscholen in het groen in een prachtige omgeving (groen, heuvelachtig, of zeg maar bergachtig en in the middle of nowhere). We werden hartelijk ontvangen door de honden, de kinderen en de staf. In de tv-zaal heetten Renato (1 van de oprichters), Bart (manager) en Nicole (1 van de vrijwilligsters) ons welkom. Daarna kregen we een rondleiding door de ruimtes van het huis. En daarna werden we in groepjes verdeeld, want er moest gewerkt worden. Het was nl. Festa do Trabalho, een "feest" wat volgens mij 1 keer per jaar wordt gevierd de eerste zaterdag na 1 mei. Iedereen helpt mee het huis op te knappen, schilderen, poetsen, tuin opruimen. Ik heb meegeholpen in de garage en hout gesorteerd. Onbruikbaar hout ging op de huotstapel voor het grote vuur 's avonds en bruikbaar hout hebben we netjes opgestapeld. Tegen half 2 ging de bel voor de lunch. Eerst werd er nog gezongen, maar daarna aanvalluhh!!!! We kregen spaghetti........ en ja hoor bonen. Na de lunch ging iedereen weer aan het werk. Het lijkt nu alsof hat allemaal vlekkeloos verliep, maar voor een buitenstaander (ikke) was het een redelijke chaos, maar wel gezellig, hahaha. Ik heb even met Bart gepraat en hij stelde me voor aan Joanna (meisje dat nu medisch coordinator is). Ze heeft me de ambulatorio laten zien en we hebben gepraat over de functie en werkzaamheden. Tegen 18 uur was iedereen uitgewerkt en begon de douche- en opfrisronde. Tijdens het wachten op de BBQ zijn we met ewen paar naar de "dorpskroeg" gegaan en hebben iets gedronken. Toen we weer terugkwamen lagen de worstjes op de BBQ, mmmm. En daarna nog kippetjes en kaas en geroosterd brood, erg lekker allemaal en eten in overvloed!!! Ivm. de verandering van de wet (kinderen proberen zolang mogelijk in het gezin te houden) werd er 's avonds afscheid genomen van 4 kinderen. En er werd nog een leuk toneelstukje opgevoerd, dat de kinderen hadden ingestudeerd tijdens de theaterlessen die ze sinds enige tijd kunnen volgen. Toen was het tijd om in de bus te stappen voor de terugreis naar Rio de Janeiro. Er werd flink gezwaaid en enkele kinderen wilden natuurlijk liever met de bus mee, maar helaas...... In Ipanema (00.30 uur) heb ik een taxi naar huis genomen en met het laatste kleingeld dat ik nog in mijn beurs had, heb ik de chauffeur betaald.

Zondag was het net als in Nederland moederdag en hebben we gelunchd bij de ouders van Iara. Dit was gezellig en erg lekker. Ik heb in de hangmat gelegen, gelezen en braziliaanse muziek geluisterd. En veel gegeten!!!! 's Avonds heb ik Iara laten zien dat vrouwen best technisch aangelegd zijn en hebben we de router geinstalleerd. Dus vanaf nu kan ik internetten op mijn laptoppie, jippie!

Ik laat jullie nog wat foto's zien van mijn huisje en de omgeving. En dan brei ik er een eind aan voor deze keer.

Tot snel,
groet Janine

  • 11 Mei 2010 - 08:54

    Cindiepindie:

    Hello Janinepien,

    wat een geweldig verslag! Dus de eerste indruk was overweldigend, maar wel mooi?!?!
    Echt mega, de foto's bij je verslag, ben benieuwd naar foto's van het tehuis?
    Ik ga je bellen vanavond!!

    Dikke poen uit Welten
    (waar het nog steeds regent...)

  • 11 Mei 2010 - 09:00

    Charlotte:

    Ha Janine,
    Wat klinkt dat allemaal leuk! En zo een lekker weertje daar, dat is hier wel anders. Wij hebben een leuk weekend achter de rug, jij wist het natuurlijk al dat we naar de Efteling gingen.
    Leuk dat je van te voren nog even aan ons dacht!
    Ik lees je verhalen allemaal. Ben erg benieuwd naar de foto's van Casa do Caminho. Maar die zullen nog wel een keertje komen.
    Heel veel plezier.
    X
    Charlotte

  • 11 Mei 2010 - 12:54

    Dominique:

    Oi Janine
    tudo bem? Wat is jouw naam geworden Janinie ???
    Grappig hoe ze overal een ie achter plakken! Een heerlijk verhaal om jaloers op te worden! heel veel plezier
    abraçao!

  • 11 Mei 2010 - 15:19

    Anny En Jan:

    Hoi Janine,

    Leuk je eerste ervaringe n te lezen. Het ziet er allemaal netjes uit waar je verblijft. Ik ben benieuwd naar Casa do Caminho. Hier is het nog steeds slecht weer. Een beetje zon van jullie kunnen wij wel gebruiken.
    Wij blijven je volgen en kijken uit naar het volgende verslag.

    Lieve groeten,

  • 11 Mei 2010 - 16:41

    Gonny:

    Hoi Janine,

    Wat geweldig allemaal,iedere keer als ik het nieuwe verslag lees lijkt het alsof ik in een leuk,spannend boek terecht ben gekomen.
    Ben benieuwd naar het vervolg.

    Groetjes uit het natte,koude Bunde.

  • 11 Mei 2010 - 18:09

    Milou:

    hee janine,
    erg leuk dat je het naar je zin hebt daar! lekker weertje en tis allemaal spannend natuurlijk! ik zal je in de gaten houden, wat je allemaal uitspookt daar in brazilië!
    Leuk dat je ons nog gemaild had voor het weekendje weg! Het weekendje was zeer geslaagd =D! ben benieuwd naar al je foto's en ik zal wel weer eens een berichtje achterlaten!
    Have fun!

    xje milou

  • 11 Mei 2010 - 18:45

    FRANS SENDEN :

    HOPEND MOOI VERBLIJF IN DIT PRACHTIG LAND. EN GENIET VAN DIT ALLES WANT JE KUNT HET NIET MEER OVERDOEN.ER IS ZOVEEL TE ZIEN MET GROET FRANS SENDEN

  • 11 Mei 2010 - 20:34

    Samson:

    Hai Janine fijn dat alles goed verloopt,
    Zo te zien zit je wel goed daar (: leuk appartement, mooooie strand.Leuk om je zo te kunnen volgen.
    dikke knuffel Son en Sam

  • 12 Mei 2010 - 01:43

    Sjtom:

    Wat een gezeur over het weer in Nederland: Janinie woont en werkt namelijk in Brasil... En Yes: Tutti Gutti, in Brasil regent het niet!

    Goe bezig!

    Dikke poen,
    Sjtom

  • 12 Mei 2010 - 13:16

    Judith:

    Hoi Janine,kort en krachtig; gewoon te gek! Over 2 maanden zijn wij in Peru. Hoop dat het daar ook zo geweldig wordt...knuffel.

  • 12 Mei 2010 - 16:59

    Sjtien:

    Mooie grote ogen heeft Iara, ze zal wel veel haar verliezen in deze tijd van het jaar, of valt dat wel mee?

  • 12 Mei 2010 - 20:11

    Nico:

    Hoi Janinie

    Ik leer u ook langzaam braziliaans.....Tudo bem,abracao....Ambulatorio...te gek..blijf maar nieuwe woorden gebruiken en volgend jaar spreek ik het vloeiend. Mooi verhaal!

  • 15 Mei 2010 - 19:44

    Mariella:

    Hee Janine,

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat! En wat een super foto's! Oooh, dat strand! Wij zitten hier in de regen....

    Veel plezier en succes met het Portugees leren!

    Liefs, Mariella.

  • 16 Mei 2010 - 19:56

    Masha:

    He Janine,

    Erg leuk verslag (je weet wat ik je wel eens hebt gezegd: je weet de lezer te boeien en zal ooit een boek moeten schrijven) en geweldige foto's....vooral die van het strand! Gewoon om jaloers op te worden. Ook een mooie omgeving waar het tehuis ligt.

    Succes met het Portugees (dus toch geen Spaans...zie mijn email) en natuurlijk in Casa do Caminho!!

    Groetjes,
    Masha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janine

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 54850

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 21 Maart 2011

De uitdaging!!!

Landen bezocht: