Xerem en Rio en Xerem en Rio - Reisverslag uit Xerém, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu Xerem en Rio en Xerem en Rio - Reisverslag uit Xerém, Brazilië van Janine Willems - WaarBenJij.nu

Xerem en Rio en Xerem en Rio

Door: NienenCasadoCaminho

Blijf op de hoogte en volg Janine

17 November 2010 | Brazilië, Xerém

Dag dames en heren hier ben ik weer. Het heeft alweer even geduurd en het was zelfs nu zo erg dat mam me zei dat het misschien weer eens tijd werd voor een update van mijn leven hier in Brazilie.
Het gaat nog steeds erg goed met me. DE band met de kinderen groeit en groeit en ik weet nu zeker dat ik terug in Nederland heimwee naar de kinderen, vrijwilligers en alles wat met Casa do Caminho te maken heeft, ga krijgen. Wat ik 3 maanden geleden niet gedacht had. Ik heb de afgelopen weken echt hele leuke momenten met de kinderen meegemaakt. Huiswerk maken met ze, een verhaaltje voorlezen voor het slapen gaan, uren doorbrengen in de wachtkamer van de een of andere dokter om daarna broodjes en beleg en drinken te kopen dat we gezellig opaten op een bankje in de zon. En ik merk ook dat het gek doen met ze steeds beter gaat, omdat mijn portugees ook beter is geworden de laatste tijd. Ik praat bijna alleen nog maar portugees en afgelopen week viel me ineens op dat ik in de supermarkt bij het tellen van de teentjes knoflook in het portugees aan het tellen was. En dat is raar!!!! Ik bedoel praten in het portugees dat is niet raar, maar als je dan ook in je hoofd dingen gaat doen in het portugees, dat betekend voor mij dat het er goed in zit.

Oh ja even tussendoor voor de lezers van de stichting Casa do Caminho in Beek. De eerste voorbereidingen voor jullie bezoek zijn al in volle gang. In de wekelijkse vergaderingen op maandag wordt bijna iedere keer vermeld dat jullie bezoek eraan zit te komen. Dit even als kleinigheidje tussendoor.

Naast de relatie met de kinderen is de relatie met de andere vrijwilligers natuurlijk erg belangrijk om me hier goed te kunnen voelen. En zoals ik al eerder schreef zijn we op het moment met een hele leuke groep vrijwilligers. Hierdoor wordt het verblijf in Casa do Caminho nog leuker. We ondernemen veel dingen, maar ook gewoon de avonden in het huis zijn vaak (onverwachts) en erg gezellig. We kletsen tot laat op de avond of vroeg in de morgen en onder het genot van lekkere muziek vliegen die avonden om.
Ook hebben we 3 weken geleden weer een weekend Rio onveilig gemaakt. Op vrijdagavond richting Favela Vidigal, waar we een geweldige avond hebben gehad. Misschien wel iets te geweldig! En op zaterdag en zondag hebben we voornamelijk relaxed in het hostel en Botafogo. Film gekeken, gekletst, bier gedronken, caipirinha gedronken, gegeten en geslapen..... Maar super!!!
Afgelopen weekend heb ik Nicole en Luc mogen ontvangen en dit was heerlijk!!! Wat heb ik genoten en wat hebben we gelachen en gekletst, te gek. Wat ik ook echt heel erg leuk vond om ze als eerste vriendjes Xerem en Casa do Caminho te laten zien. We zijn met moto-taxis naar het huis gereden en dat was al een hele ervaring op zicht. Daarna heb ik ze een rondleiding in en om het huis gegeven. Daarna konden we aanschuiven voor de lunch en om 15.00 uur kwamen de moto-taxis ons weer ophalen om terug naar Xerem te gaan. En oh ja, de snoepjes die jullie hebben achtergelaten worden elke avond goed ontvangen. En de regenjasjes zijn al goed gebruikt geworden. Aangezien het nog steeds regent, maar morgen zou de zon weer gaan schijnen. Ik ben benieuwd. Nogmaals heel erg bedankt, namens de kinderen.
En wat gaat de tijd toch snel. Voor ik het in de gaten had, was het alweer zondagmiddag en was het tijd om richting vliegveld te gaan, snif snif. Het was kort, maar super krachtig. En met dit bezoek heb ik weer volop nieuwe energie gevonden om er weer helemaal tegenaan te gaan.
Ook heb ik afgelopen week nog leuk nieuws gekregen. Namelijk dat pap en mam me komen bezoeken in Brazilie. Wel, niet, wel, niet, wordt dua uiteindelijk wel en dat vind ik ook weer helemaal te gek. Het betekend wel dat ik dit jaar carnaval in Mestreech ga overslaan, maar daar tegenover staat dat ik samen met pap en mam carnaval in Rio ga vieren!!!! En dat is iets wat ook wel ergens op mijn verlanglijstje stond.
Dus jongens dit jaar geen pilsje op het Vrijthof of in de Platielstraat. Diegene die een pilsje willen drinken samen met mij tijdens de carnaval, zijn van harte uitgenodigd in Rio!!!!

Ik moet nu weer aan de slag. Ik ga boodschappen doen en langs de bakker voor brooddonatie en langs de groentenboer voor fruit- en groentendonaties. En dan is het weer tijd om de berg op te rijden met de Fusca.

IK blijf nog even hier om verder te genieten. Als alles goed is gaat morgen de zon weer schijnen.
Voor jullie allemaal heel veel warmte en alvast veel plezier met voorbereidingen voor Sinterklaas en daarna de Kerst.

Groetjes Janine


  • 17 November 2010 - 16:41

    Dagmar:

    hoi lieve janine, al een tijd nikas meer van mij gehoord. fijn om te lezen dat je nog steeds gelukkig bent daar! niemand zal dat ooit van je afpakken, wat maak je veel moois mee. als je schrijft zie ik je al helemaal voor me! moeder janine, ik heb t toch gezegd he, voordat je wegging... een hele dikke kus

  • 17 November 2010 - 17:48

    Judith:

    Geniet, geniet en geniet. En wat de carnaval betreft...die gaat ook zonder jou door, hahaha. Ik bedoel natuurlijk dat het carnaval volgend jaar (2012) ook weer is en dan kom je gewoon naar Maastricht op vrijdagavond en vier je het met je collegae van de rontgen, en knuffelen we je 2x zoveel om al die mis gelopen knuffels van carnaval 2011 in te halen!
    Afgesproken?!$#@&%

  • 17 November 2010 - 19:00

    Liesl:

    Hey Nien,

    Sjiek um weer get vaan diech te maoge leze en sjiek tot nicolle beij diech op bezeuk is gewees.
    Bin bleij totste diech noch steeds good ammuzeers dao mer dat wis iech eigenlik al wel un bitteke umtot veer wel ns msnen.
    Jaomer totste neet n pilske met us kuums dreenke met de vastelaovend mer t is was judith ouch al zeet t jaor denao dreenke veer us daan mer n pilske extra en wat is noe sjieker es vastelaovend te viere in Rio the place to be with carnaval en dat same met dien awwers sjiek toch.
    Enfin iech zow zegge geneet geneet geneet. Veer misse diech wel huur mer good dat hole veer denao wel weer in.

    Dikke poen vaan mieche en netuurlik ouch vaan miene mennekes

    xxxx

  • 18 November 2010 - 08:31

    Anny En Jan:

    Dag Janine,

    Fijn weer iets van je te horen. Geweldig dat het zo goed met je gaat en dat je zo geniet van de kinderen. Dat is ook te zien op de foto's. Ze willen jou niet meer kwijt!!!!
    Goed dat je mam en pap komen. Kunnen ze samen met jou een mooie periode afsluiten. Wat de carnaval in Maastricht betreft: laat dat maar aan anderen over. Carnaval in Rio is ook heel apart. Gebiet nog van de komende tijd en tot vlug.
    Een dikke knuffel.

  • 18 November 2010 - 15:21

    Sjtom:

    Ook van mij een kleinigheidje tussendoor: Pfrrrt! Zo, en dag hoor ;-)

  • 18 November 2010 - 21:24

    Horry:

    Ik krijg bij jou steeds meer het idee van: wie zijn zeilen goed richt, krijgt de wind mee. Weer een super mooi verslag waarin je mij deelgenoot maakt van jouw bijzondere en avontuurlijke reis ... en wat carnaval betreft ... joamer dat pap en mam gein plaats mje hubbe veur mich in hun köfferke. Leve groet, Horry.

  • 19 November 2010 - 07:54

    Luc & Col:

    Voor wat betreft Carnaval in Rio....daar kan het ook regenen!!! Casa do Caminho is een prachtige ervaring, maar de gids moet nog een beetje oefenenen met de rondleiding

  • 19 November 2010 - 11:30

    Tant José:

    Daag Janine,

    Net je laatste reis verslag gelezen. Het blijft boeiend om te lezen wat je allemaal meemaakt. En dat je het zelf nog steeds erg naar je zin hebt is toch prachtig! Wat geweldig dat mam en pap je nog komen opzoeken!
    Geniet van elke dag die je er nog doorbrengt. Carnaval komt ieder jaar voorbij dus daar mis je niet zoveel aan.
    Alvast fijne december feestdagen en veel plezier bij het carnaval in Rio!

    Leefs en eine dikke poen van mich.
    Tant José


  • 19 November 2010 - 18:33

    Cindiepindie:

    Hey nienie,
    wat sjun um weer zo ee verhaal van dig te lease! Bin blie es ver os volgende weak nog uns spreake!
    Dieke poen va Nele en Marc, natte poen va mig!
    XXX

  • 22 November 2010 - 14:45

    Rosalie:

    Lieve Janine, ik geniet elke keer van je verhalen. Van het totaal andere leven; het andere ritme; de zon; cultuur en de andere daginvulling. Het is niet vergelijkbaar met ons Nederlandse bestaan. Het is mooi om de verschillen door jouw verhalen zo duidelijk te zien. Ik ben trots op zo'n stoere nicht die daar in Brazilië hartstikke goed bezig is! Succes en tot het volgende verhaal, liefs, Rosalie.

  • 22 November 2010 - 22:32

    Milenka:

    Hey liefie,
    Heerlijk om te horen dat het nog steeds supergoed met je gaat! De foto´s speken al voor zich, geniet er lekker van. Carnaval in Rio dat lijkt me echt helemaal te gek, ga je waarschijnlijk nooit meer meemaken, maar ja, bij jou weet je dat maar nooit!;) Miss you, leefs va ut Milenk

  • 24 November 2010 - 14:27

    Dominique:

    Oi Janine,

    Wat leuk dat er zoveel aandacht aan onze komst wordt gegeven!! Hier zijn de voorbereidingen ook in volle gang!
    Wat ik echt leuk vind is om de foto's te zien, wat zijn die kids gegroeid, mag ook wel naar 3 jaar natuurlijk ;)

    abraçao

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janine

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 54847

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 21 Maart 2011

De uitdaging!!!

Landen bezocht: